کد مطلب:33761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین در شرح نامه ی امیرالمومنین (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) به این عبارت رسیده بودیم: و جاهد فی الله حق جهاده و لا تاخذك فی الله لومه لائم. و خض الغمرات للحق حیث كان و تفقه فی الدین و عود نفسك التصبر علی المكروه و نعم الخلق التصبر فی الحق. آنچنانكه می باید در راه خداوند جهاد كن و مبادا ملامت ملامتگران تو را از راه خداوند باز دارد. برای خداوند در ورطه های بلا- هر جا كه بود- پا بگذار و در دین طالب فهم عمیق باش و نفس خود را به شكیبایی بر امور مكروه عادت بده و چه خوی نیكویی است در راه حق شكیبایی ورزیدن. [صفحه 330]
درس پانزدهم 69/4/1
صفحه 330.
جهاد، نفی خدایی خویشتن است
مجاهدت خالصانه در راه خداوند جهاد از سر عبودیت است
صبر بر تلخی جهاد، محتاج به نوعی شیرینی است
یكی از نتایج تضمین شده جهاد در راه خداوند كسب هدایت است
صبر همتای جهاد است
صبر بر مكروهات محصول یك علم و یك همت است
این نوع صبر در برابر امور غیر اختیاری است
معنای صبر در قرآن
مقوله صبر در مكتب عرفان زاهدانه
مقوله صبر در مكتب عرفان عاشقانه
ترك تعلقات چگونه ممكن است
یك نمونه توفیق آمیز از ترك تعلقات
شرط صبوری از نظر مولوی دل و دیده ی سیر است
محبت، ترك تعلقات را آسان می كند
عشق آموزگار فضائل است
عاشق، صبر از عشق ورزی را دشوار می یابد، نه صبر بر بلاها و بدی ها
صبر مربوط به منازل میانی سلوك است
خواسته های نفس پیراسته از رذایل را باید برآورده كرد
توصیه متقابل یكدیگر به صبر و به حق فرض است
مدخل بهشت امور ناگوار و مدخل دوزخ امور لذیذ است
كثیری از نعمتهای این جهان ماهیت وارونه دارند
كسانی كه به سر انا لله و انا الیه راجعنون واقفند، اهل صبرند